Actievoerders van Greenpeace hebben vanochtend geprobeerd om zonnepanelen te plaatsen op het dak van het Beursgebouw in Amsterdam. De actie is een oproep aan het Nederlandse bedrijfsleven om zich uit te spreken voor schone energie.
Zonnepanelen cadeau
De actievoerders hebben daarnaast een spandoek opgehangen met de tekst: “Schone energie nu! #missionimpossible”. De directie van de Beurs van Berlage was niet op de hoogte van de actie. De politie was vanochtend in overleg met burgemeester Van der Laan om te bepalen of de actie mocht doorgaan en heeft besloten om de actie vanochtend rond 11 uur te beëindigen. Greenpeace heeft geprobeerd om 20 zonnepanelen te plaatsen op het Beursgebouw. De actiegroep wilde dit als cadeau aanbieden aan de optiebeurs, maar de zonnepanelen zijn door de beheerder van het gebouw geweigerd. Joris Thijssen, campagnedirecteur van Greenpeace, legt uit dat de optiebeurs symbool staat voor de top van het Nederlandse bedrijfsleven. “Wij hebben willen aantonen dat als de optiebeurs de omslag kan maken naar schone energie, het bedrijfsleven dit ook kan”. Met het aanbieden van de zonnepanelen wil Greenpeace laten zien aan de rest van het bedrijfsleven dat het niet zo ingewikkeld hoeft te zijn om over te stappen op groene energie.
Schone energie: mission possible
Met de actie van Greenpeace is de tweede fase van de Mission Possible campagne van start gegaan. De actiegroep vraagt bedrijven zich nadrukkelijk uit te spreken voor schone energie. Volgens Greenpeace is deze vraag vooral gericht aan vier Nederlandse multinationals die zich tot nu toe nog niet duidelijk hebben uitgesproken voor schone energie: Unilever, Heineken, DSM en FrieslandCampina. Greenpeace vindt dat deze partijen geen duidelijke lijn kiezen en vaag blijven over doelen rond energiebesparing en het verminderen van CO2- uitstoot.
Doelstellingen schone energie
Het kabinet streeft naar 16 procent schoon opgewekte energie in 2020. Dit lijkt moeilijk haalbaar omdat bekend(link) dat de groei van groene energie afneemt. Greenpeace geeft aan dat het verder onmogelijk is om de doelstelling te halen als het Nederlandse bedrijfsleven, als grootverbruiker, haar steentje niet bijdraagt.
Bron: Greenpeace