Energieprijzen 2017 omhoog én omlaag

De energieprijzen gaan in 2017 zowel omhoog als omlaag. Dat blijkt uit onderzoek van energievergelijker Totaalbesparen.com. Hoewel dit in beginsel tegenstrijdig lijkt, is hiervoor een simpele verklaring.

Variabele tarieven stijgen
Vanaf januari 2017 gaat een gemiddeld huishouden een tientje meer betalen op jaarbasis voor zowel stroom als gas. Dat houdt in dat de kosten in 2017 met ongeveer 20 euro op jaarbasis gaan stijgen. Hier moet wel bij gezegd worden dat het dan gaat om een stijging van de variabele tarieven. Deze variabele tarieven gelden voor iedereen die energie geleverd krijgen op basis van een modelcontract. Consumenten die de overstap maken naar een vast contract besparen echter in 2017 naar verwachting nog meer dan al het geval was in 2016. De grootste reden hiervoor: de hevige concurrentie onder energieleveranciers waardoor deze gedwongen worden steeds meer kortingen te geven om nog nieuwe klanten aan zich te kunnen binden.

Welkomstkortingen stijgen sneller dan energietarieven
Om de concurrentie aan te kunnen gaan geven energieleveranciers steeds meer kortingen. De vaste leveringstarieven liggen al aan de lage kant, maar menig energieleverancier biedt tegenwoordig een nieuwe klant ook nog eens een aantrekkelijke welkomstbonus. Waar in 2015 de gemiddelde welkomstbonus rond de 100 euro lag, lag de hoogte van de welkomstbonus in 2016 op gemiddeld 200 euro. Er zijn geregeld ook energieleveranciers die een bonus bieden van 300 euro of meer. Dat komt al gauw neer op enkele maanden gratis energie. De verwachting is dat de hoogte van de welkomstbonussen ook in 2017 doorstijgt.

De welkomstbonus wordt aan het einde van het jaar verrekend op de jaarrekening, waardoor veel overstappers aan het einde van het jaar een leuk bedrag terug krijgen.

Welkomstbonus of gratis product bij energiecontract?
Veel energieleveranciers zien zich tegenwoordig genoodzaakt het teruglopende aantal klanten recht te trekken met het bieden van een welkomstkorting. Anderen zoeken hun heil in het aanbieden van cadeaus aan nieuwe klanten die bereidt zijn de overstap te maken. Let er hierbij goed op dat de tarieven van dergelijke energiecontracten in veruit de meeste gevallen een stuk hoger liggen dan de tarieven van soortgelijke pakketten. Daarnaast wordt bij een dergelijk pakket ook geen welkomstkorting geboden, de gedachte is immers dat het gratis product voor sommigen aantrekkelijker is dan een welkomstkorting.

Hoewel een cadeau(bon) aantrekkelijk is, betaal je deze uiteindelijk door de hogere leveringstarieven en het wegvallen van de welkomstkorting, helemaal zelf. Het is dus slim een afweging te maken alvorens van een dergelijke actie gebruik te maken. Momenteel biedt bijvoorbeeld de Essent een Mediamarkt cadeaubon van 220 euro voor nieuwe klanten bij een 3-jarig contract. De Nuon biedt een welkomstkorting van 300 euro bij een jaarcontract. Jaarlijks overstappen op basis van een welkomstkorting zou dan over drie jaar geen 220 euro, maar een besparing van 900 euro opleveren. De overstap maken naar een pakket met welkomstkorting is in zo’n geval dus uiteindelijk een stuk voordeliger.