Besparing op energie niet alleen een zaak van manager

Mijn vorige werkgever had er één: Een pronte display in de ontvangsthal met grote cijfers die het energiegebruik van het bedrijf toonden: Huidige energieverbruik, gebruik verleden maand en de historische trend die zichtbaar was in een mooie grafiek. Je kon niet om die display heen. In de bedrijfskrant & intranet was altijd een hoekje ingeruimd voor dit kostenintensieve onderdeel van de bedrijfsvoering. En terecht, want je kunt als verantwoordelijke manager allerlei maatregelen verzinnen, het komt aan op gedrag van mensen, en die moet je mee krijgen. Een bewust bedrijf bespaart kosten en dat is ook nog eens heel goed voor uw reputatie. Ook zo heeft zo’n display zin.

Je hebt mensen van de portemonnee en je hebt de mensen van het milieu. Ikzelf ben er één van de eerste soort. Het gekke is dat die display van mijn toenmalige baas me ook thuis aanzette tot nadenken over energiebesparing. En in het bedrijf waren het ook de mensen van ‘het bewuste soort’ van het bedrijf die hielpen om kosten te besparen. Iedereen dacht een beetje mee en handelde er naar.

Neem op dat intranet of in die bedrijfskant ook tips op hoe de mensen thuis gas en licht kunnen besparen. Want als de mensen bewust zijn op het gebied van groene energie, dan zijn ze dat dag en nacht. Neem bijvoorbeeld links op naar besparingssites en blogs op je eigen site.

Gastblog van: www.betaalbaareten.wordpress.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *